Sådan kan SEO hjælpe din online marketing

Har du tidligere søgt efter måder at få mere trafik til din webside, er du sikkert stødt på SEO før. Det lille akronym står for ”Search Engine Optimization” eller søgemaskineoptimering på dansk. SEO er et sæt principper og en analytisk tilgang til det at arbejde med online marketing, der giver din side flere besøgende ved at appellere til Googles algoritmer, som udvælger og prioriterer søgeresultater.

SEO er til dig, der gerne vil nå ud til folk på tværs af kommuner, regioner eller landegrænser med dine ydelser eller produkter. Det er din nøgle til en udvidet kundeportefølje og en større bevidsthed omkring din virksomhed, end du når med det talte ord alene. Samtidig høster du fordelen ved, at når mulige kunder har klikket sig over på din hjemmeside, sker kommunikation på dine præmisser.

Høst fordelene ved SEO

SEO er ikke blot én ting, men skal ses som en værktøjskasse, der indeholder mange forskellige redskaber, du kan bruge for at få dine sider frem i folks søgeresultater. Opprioritering i visninger fx på Google som følge af optimering af hjemmesiden skal ses som en organisk vækst, der står i kontrast til den kunstige ved at købe AdWords-annoncer. Fordelene ved at fokusere på SEO tæller:

  • Laves SEO analytisk, har det højere investeringsafkast end annoncer, da effekten varer ved.
  • Høj placering i søgeresultater giver din side mere troværdighed end placering, du betaler for.
  • Organiske søgeresultater er mere relevante for søgeren end de typiske AdWords-annoncer.

Mange af de SEO-ting, der giver din webside en positiv prioritering af Googles algoritmer, gør også websiden mere brugervenlig. Fx er sidetekster med varieret ordvalg og tydelig navngivning af URL’er med til at sikre din side en højere prioritering, så du alt andet lige får åbnet op for flere sidevisninger.

Hent professionel hjælp hos et SEO-bureau

Som sagt er der et godt investeringsafkast ved SEO, når det bliver gjort professionelt. SEO-bureauer sidder ofte inde med redskaberne og det analytiske overblik til kvantitativt at kunne sige noget om, hvilken type indhold virker, når det gælder at få folk ind på din side. Også noget om hvor godt din side imødekommer Google, fx om Google får lov at indeksere alle sider på dit domæne, du gerne vil have er søgbare. SEO-bureauer er også obs på at inddrage brugersignaler, altså brugeres adfærd på din hjemmeside, i deres løbende optimering af din hjemmeside, så den både imødekommer maskiner og mennesker på én og samme tid. Har du pengene, er SEO-bureauer den bedste løsning.

Lav SEO selv

Før du henter de tunge drenge med det forkromede overblik fra SEO-kontoret ind, kan du dog godt gøre simple ting selv, der hjælper på din sides placering i søgeresultater. Her kan bl.a. nævnes at føre en blog, lave titler og metatekster til visning på Google, metatagge billeder og – afhængigt af dine forbindelser – skabe linkbuilding ved at lade andre hjemmesider linke til din. De ting bidrager på forskellig vis til at give indtryk af, at din side rummer, hvad folk søger efter, og at den er troværdig.